středa 30. listopadu 2005

Eduard Tomáš (citace z knihy Paměti mystika)

Dlouho jsem kupříkladu nevěděl - naučil jsem se to až od Maharšiho - že v pravém duchovním vývoji není časová následnost. Jsme duchovní právě nyní a právě zde, tedy právě TEĎ. Je to svatá pravda, neboť vše je Bůh. Vážení a milí přátelé, nechtěl jsem vás ani sebe zatěžovat vzpomínkami na minulost, je daleko lepší žít ve stálé přítomnosti - v TEĎ. Věřím však a doufám, že jsem vám tímto neúplným a zpřeházeným životopisem přece jen kousek duchovní cesty naznačil a zároveň odhalil hlubší příčiny a spojitosti, které vyplývají z příhod života, jenž je sám ve skutečnosti duchovní cestou. Hlavně proto, aby ti další, kteří přicházejí po nás, nemuseli tolik hledat, pátrat a také klopýtat, jako jsem klopýtal já. Ne že bych byl ve všem následováníhodný, dělal jsem chyby jako každý člověk, nejsem žádný světec, a nedělám si ani nárok na titul duchovního mistra. Dlouho jsem kupříkladu nevěděl - naučil jsem se to až od Maharšiho - že v pravém duchovním vývoji není časová následnost. Jsme duchovní právě nyní a právě zde, tedy právě TEĎ. Je to svatá pravda, neboť vše je Bůh. "Nedejte se chytit do duševních klecí", upozorňuje Maharši a Krišnamurti říká "pastí", tzn. různých úrovní a stupňů vývoje, stavů existence atd. Nepodléhejte těmto falešným omezením. Jste duchovní Já čili BYTÍ. Uvědomte si to. Představte si to. Buďte TO! Protože jsem tohle dlouho nevěděl, vydal jsem se na cestu za pravdou, abych zrušil překážky, které pravdě brání. Tím je nesprávné ztotožňování se s egem a jeho myšlenkami a s tělem. Cílem bylo nalezení své pravé podstaty, která je nekonečným duchem bez tvaru. Věřím, že jsem na této cestě nebyl příliš velkým lenochem a bázlivcem. Upřímně bych si přál, aby ji mnoho lidí nastoupilo tak, jako my s Mílou jsme ji nastoupili, a rovněž ji i dokončilo. Kéž jich co nejvíc dojde dokonalého stavu bytí. Pokud to ovšem nesvedou bez cesty - TEĎ, což by bylo to nejlepší. Ano, právě TEĎ jste nekonečnou skutečností a naprosto osvobozeni. Uvědomte si to - jak říkal Drtikol - odložením představy a oddělenosti a ponořte se do ticha. A potom už jen buďte! Odložte všechny myšlenky, že jste někým nebo něčím. Jste, který jste! Toto je konečná pravda. Jakmile ji uskutečníte, je všechno ostatní učení zbytečné. Této poslední cestě nelze učit slovy, neboť nemá rozměrů. Ale je možno ji žít. A je dobré ji žít. Závěrem bych rád dodal, že není mým zvykem obracet se k omylům minulosti, ledaže by to někomu prospělo, v což věřím, že se stane. Věčná přítomnost okamžiku v bezčasém nyní vydá za všechny paměti. Ty se k ní mohou jen vzdáleně přiblížit, ale nemohou ji popsat. Je nesdělitelná. SUBHAM ASTU SARVADŽAGATAM! ŠŤASTNY AŤ JSOU VŠECHNY BYTOSTI! - ÓM - copyPruzracni.sweb.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat