neděle 29. ledna 2006

GOA PSY-TRANCE

Psytrance je tedy díky výše nastíněné struktuře obtížnější na poslech než techno, zato má výraznější efekt na psychiku člověka. Dobře namixované psytrancové skladby budí dojem mohutného kompaktního energetického proudu, podpořeného navrstvenými ruchovými a zvukovými vzorci, které mají schopnost uvést člověka do jiných úrovní vědomí, případně až do tranzu. Podle mého názoru je skutečným uměním vytvořit skladbu, která má psychedelický efekt i bez použití jakýchkoli drog.

 

GOA PSY-TRANCE (s dodatky)

 

Psychedelic / Goa Trance - úvod

Psychedelic Trance, zkráceně psy-trance je zcela zvláštním druhem elektronické taneční hudby, který je jen velmi obtížně popsatelný běžnými jazykovými kategoriemi. Zjednodušeně lze říci, že se jedná o zvukový základ techna (4/4 rytmus) doplněný o širokou škálu psychedelických zvuků, ruchů, tiků nebo samplů, kterými jsou skladby proloženy (randomizovaně nebo uspořádaně podle rytmu). Narozdíl od techna však beaty mívají velmi ostrý nástup připomínající údery kladivem nebo pulsující motor.

Charakteristickým znakem psy-tranceu je mnohovrstevnatost, tzn., že různé zvuky a ruchy jsou uspořádány do vzorců na jednotlivých vrstvách, což však na první poslech často není patrné, neboť dobré psy-tranceové skladby mají jednotlivé vrstvy velmi promyšleně propletené do kompaktního celku. V průběhu skladby se mohou jednotlivé vrstvy vynořovat, utlumovat, měnit nebo se plynule transformovat v jiné. Časté jsou i speciální změny zvukových charakteristik jednotlivých ruchů a tiků, které navozují silný statický nebo dynamický prostorový dojem. Rychlost současných psy-tranceových skladeb se pohybuje mezi 120 (chilloutovky) - 160 (nářezy) bpm, relativně mnoho skladeb má atmosférická intra, outra nebo intermezza bez beatu. Tyto bezbeatové pasáže se často používají pro mixování, čili pro přechod mezi jednotlivými skladbami, ale mixuje se samozřejmě i přes beaty.

Ortodoxní technaři neznalí problému tedy často tvrdí, že psy-trance je narozdíl od techna snadno mixovatelný styl, který zvládne kdekdo. Opak je pravdou. Podle mého názoru je u psy-trancu více než u jiných stylů mimořádně důležité, aby po sobě následující skladby měly charakterovou návaznost, a aby celý set někam ideově směřoval. Při mixu je také nutné zvládnout celé široké spektrum různých zvuků a ruchů (kterých má psy-trance nepoměrně více, než např. techno) tak, aby na sebe u jednotlivých skladeb plynule navazovaly. Psychedelic trance je tedy skutečnou zkouškou dj-ských dovedností a jen málokterý dj tento styl zvládne jak technicky, tak i ideově.

Psytrance je tedy díky výše nastíněné struktuře obtížnější na poslech než techno, zato má výraznější efekt na psychiku člověka. Dobře namixované psytrancové skladby budí dojem mohutného kompaktního energetického proudu, podpořeného navrstvenými ruchovými a zvukovými vzorci, které mají schopnost uvést člověka do jiných úrovní vědomí, případně až do tranzu. Podle mého názoru je skutečným uměním vytvořit skladbu, která má psychedelický efekt i bez použití jakýchkoli drog.

V současné době je mezi českými clubbery pojem psy-trance celkem málo známý; většina lidí si u tohoto pojmu bohužel automaticky představuje hudbu, kterou hraje např. P.Van Dyk nebo Electromajk. Pro porovnání rozdílů doporučuji stáhnout si mp3 od Sonic Distortion z www.psytrance.cz . Nejlepší obrázek si jistě uděláte sami teprve po „reálném psychedelickém prožitku“, který se dá teoretickým pojednáním jen těžko nahradit.

(převzato od urg_murg@hotmail.com )



Psychedelic / Goa Trance - historie

Historicky je dobré začít u fenoménu samotného Goa. Toto místo (resp. město na záp. pobřeží Indického poloostrova) bylo tradiční mekou volnomylenkářských hippies již od šedesátých let. Zde nacházeli travelleři a tehdejí nekonformní rockeři „mantru sexu, drog a rock’n rollu“. V sedmdesátých a osmdesátých letech globální normalizace se i zde situace poněkud uklidnila, ale i tak zde byl "vyšší výskyt" volných beach parties, na kterých zněla tehdy hudba Yello, Pink Floyd či Talking Heads. Renesance psychedelické kultury devadesátých let je v Goa často spojována s živelným Goa guru Gilem („šíleným“ hippíkem ze San Francisca), který spolu se svými přáteli začal již v 80 letech experimentovat s elektronickou rytmikou označovanou tehdy spíše pojmy new beat či industrial, tedy dříve než se vžil název techno. Syntézou se směry tehdejšího electric disco, gothic, electro detroit a psychedelic rocku začala vznikat svébytná a svoji stavbou podstatně komplikovanějí forma tanečního stylu. Gil a spol. ukázal, že psychedelický podtón 60 let je stále aktuální. V dobách, kdy Británií zněly beaty acid house, nabíral v Indii undergroundový GOA trance již na otáčkách (k pionýrům patří např. belgický Front 242 či Split Second). Na free trance parties hrávali často neznámí Djs a anonymní goa freaks, kteří se jen těžko vraceli domů do klasického koloběhu občanů s „přísluným zařazením do rozvinuté západní společnosti“. Spolu s psychedelickou kulturou se počali vracet i její klasické atributy - styl odívání, psy art, filmová tvorba, filosofie, nekomerční životní styl, zájem o tradice hinduismu, budhismu, pohanských rituálů a šamanismu.

V současné psychedelické elektronické hudbě existuje zákonitě mnoho nových směrů, jejichž rozmanitost a nejednoznačnost teoretického zařazení neustále stoupá. Vechny jsou přirozeně taneční, ale větina z nich je zároveň poslechovou záležitostí s vlastním „dějem“. Více nežli melodií se tato forma zabývá hledáním nových barev samotného zvuku. Posluchače neustále překvapují nově objevené a opracované exponáty?. Kompozice zvuků se vyvíjí a poměrně často mění, samotný vzorec rytmu i melodie je odkrýván jen postupně a připomíná spíše vzájemně interferující fraktálový rozvoj původně celkem jednoduché posloupnosti s promyšlenou vnitřní zákonitostí. Snad proto během jednoho tracku zažijete i několikrát pocit, že se skladba ocitla na svém vrcholu. Následující takty vás mnohdy přesvědčí, že jsou i výše položená místa než je vrchol.

Trance je někdy intuitivně dělen na noční, turbodynamicky působící styly s eskalujícími motivy (např. Hux Flux, GMS, Hallucinogen, Dragon, Transdriver, Intact Instinct, Son Kite,atd..) s tvrdou bassovou linií a několika dobře ohraničenými psychedelickými zvuky často až minimalistického formátu a na melodičtějí „morning trance“ rituálně působícím při a po východu slunce, jenž bývá často vrcholným zážitkem celé party. Nejvhodnějí formou party jsou proto dobře situované open airy (pláže, hory, lesy..). Pro party pod střechou je zákonitě důležitá geometrie prostoru vhodně doplněná UV dekoracemi (kdo by neznal např. velmi psychedelická plátna ostravských Fluorobotanics...).

Pro psy trance je příznačné individuální uchopení prožitku a vlastní taneční styl, barva zvuku se mění zároveň s tónem a pokud není posluchač připraven cítit komplexně jeho vibrace, může mu skladba znít pouze jako dráždivý hluk. Ve skutečnosti má tato hudba velice relaxační účinky, navíc umocněné kolektivním prožitkem společného tance, při kterém můžete překvapivě vnímat mnoho zvukových motivů najednou. Síla trance spočívá v jeho energičnosti a mnohotvárnosti, díky níž je možné se vyvarovat návyku spojovat obdobné prožitky s konzumací drog. S čistou myslí může být lépe pochopen význam tak přirozeně podmanivého pohybu, jakým tanec bezesporu je. Psychedelic trance prožitek odbourává psychické bariéry a navozuje sám o sobě pocit spirituálního sjednocení. "Flipping out is the way in." (perplex)



Psychedelic trance - "národní povaha "

Nebude asi lehké sledovat vývoj psychedelic a goa trance jinak než v historickém kontextu, neboť je díky své povaze závislý na objevování nových zvuků a samplů. Ty zákonitě odráží vývoj v digitální technice a samplovacím softwaru. Navíc se díky nepřebernému množství skladeb vznikajících v malých nadšeneckých studiích stále více experimentuje a charakter této hudby se s časem progresivně větví. V jistém smyslu lze dokonce uvažovat o nové formě „národní lidové“ tvorby. Ačkoliv je fenomen goa velmi kosmopolitní, samotné skladby mají často typický zvuk podle národního původu a podtrhují tak etnické kořeny tohoto směru bez konvenčního omezení etnické hudby pouze na národy 3. světa. V anglické tvorbě tak tradičně najdete vliv keltských zvuků, v německé promyšlený minimalismus a ve skandinávských akustických tunelech působivě temný spiritualismus (vzpomeňme filmy I. Bergmana či „pohádky“ H.Ch. Andersena). V ruském trancu pak hravé melodie na drsném podkladu a v israelském goa bohaté melodie vyřezávané slušně nabroušenými „nástroji“ (obliba píšťalkových fistulí v tradiční židovské Klezmer music ?). Holandské skladby pak zkrátka „jedou“. O povaze zvuku jednotlivých národů si koneckonců utvoří svůj obraz nejlépe každý sám : z bezedného britského soudku lze doporučit vše od labelů Twisted, T.I.P., Flying Rhino, PsychicDeli či Transient, německou zástavu drží v rukou label Spirit Zone, Xdream/Organic Noise, Electric Universe a Shiva Chandra. Z bohaté skandinávské nabídky nelze opominout projekty Hux Flux, Logic Bomb, Noma, Vibrasphere nebo Battle of the future Budhas, popř. dánský Kox Box, z francouzské Talamascu, 3D Vision a Absolum. Z israelské líhně pochází lahůdky typu Infected Mushroom, Xerox & Freeman, Sandman, Oforia, Indoor či SpaceCat. Holandskou klasikou je bezesporu GMS, Synchro + label Boom records. Vyhaslá japonská sopka nesla jméno labelu Matsuri, Suzuki/Prana, dnes lze její prvky nalézt např. u Angličana tvořícího v Japonsku pod priezviskem Double Dragon (Phantasm rec.)… V popředí ruské scény stojí Paranoic Sensation a Transdriver. Národní povaha psy-trancu koneckonců jen odráží individualismus a hloubku psychedelického způsobu vnímání a tvorby samotné.

Goatrance, jak známo, povstal syntézou elektroindustrialu (Front 242, Killing Joke, Einstruze Neubatten), Detroitského electro techna a psychedelického rocku 70 let. Experimentátor “Goa Gil” napomohl vytvořením pomyslného hippie mostu ze San Francisca přelomu 60/70 let až do Indie, zatímco Evropa přispěla acidovými zvuky oblíbenými zejm. u anglických raverů. Zvláštní význam má pak ve vývoji psy-trance scéna israelská. Ke konci 80 let dochází k migraci určité části tamního “nadsvětí” do indického Goa, což je často označováno jako “post army trip”. Od počátku let devadesátých pak tito “výletníci” začínají zpět do vlasti importovat nový styl hudby, který byl Israelem (traumatizovaným permanentní válkou) přijat jako výborná emocionální terapie. Jedněmi z prvních byli legendární Astral Projection (Avi Nissim a spol.), Har-el Prussky a Guy Sebbag. V následujících letech se hudební obrat mezi Indií a Israelem stále zvyšoval, svoji velkou roli sehrálo zavedení nových digitálních technologií a zejména jejich cenová dostupnost (DATky, MD a výkonné osobní PC). Komponování a produkce muziky se náhle obešlo bez drahých vydavatelství a stalo se nezávislé na sponzorech a těžkopádných studiích. Israelský trance si vyhranil pevné místo paralelně k původnímu goa (kterému svou melodičností zůstal nejblíže), evropským stylům i Austrálii. K pronikavým melodiím na podkladu nekompromisně silných beatů nechává nové motivy dopadnout z patřičné výšky posluchači přímo na hlavu… Kolem psy-trance se ve svaté zemi rozrostla celá psychedelická kultura vč. psy-Vjingu, videoartu, dokumentů a celých filmových festivalů, výtvarných projektů i stylu odívání ... Vymezil se tak nový životní styl, který v sobě nese prvky hinduismu i šamanismu a za jeden z hlavních cílů si klade harmonické soužití s přírodou bez nutnosti odvržení technického pokroku. Slangově začal být nazýván “Karahana”.

V posledních letech (a to nejen v Israeli) došlo díky policejním represím paradoxně k posílení undergroudového náboje trancové kultury, která byla “oficiálními místy” slepě ztotožněna s užíváním drog. Mnoho festivalů bylo bezdůvodně zrušeno, lidé vyhnáni, technika zabavena… V Tel Avivu se následně konaly protestní happeningy - na Rabinově nám. se sešlo více než 30000 mladých lidí. Rozměr a atmosféra akce připomněla protestní party, která se odehrála v r.1963. Z obav před “mravní nákazou” tehdy nebyla do Israele vpuštěna skupina Beatles. Přes všechny komplikace si goa i nadále získává více a více stoupenců (v Israeli je dnes psy-trance zdaleka nejrozšířenějším tanečním stylem). Poněkud komerční odnoží řazenou spíše k pop-trancu jsou israsoundové skladby Eyal Barkana a Holymana, které najdete snad v každé israelské domácnosti a byli dokonce oceněni zlatou deskou za 20000 prodaných nosičů. Takové důsledky přebytku psytrance v našich končinách ovšem zatím asi nehrozí ... (perplex / převzaté info převážně z mezisítě, israelské postřehy Ohm Nama Shivaya)




30.3.2002
Historie psytrance v České republice

Psychedelic trance se do České republiky dostal relativně později oproti okolnímu světu, ale za uplynulé 2 roky dostál poměrné velkého rozmachu. V polovině 90tých let zde převládalo především techno a další styly jako house, acid techno, hard trance a jiné pocházející především z Velké Británie, Holandska a Německa. Ani naší zemi neminul obrovský rozmach komerčních house a tech-housových parties, které jsou evropským tanečním mainstreamem. Kvůli těmto vlivům bylo u nás slovo trance spojováno hlavně s přízviskem "euro" nebo podobnými věcmi.

Pouze v roce 95 do Prahy zavítali na pozvaní tehdejší silné agentury Planet Alfa němečtí DJs ze Spirit Zone a Paradise Production jako F.R.E.E., Dominic Sangeet Bentner a M23, kteří zde zahráli na několika parties v klubu Sluníčko. Vzhledem k tehdejšímu stádiu vývoje české taneční scény však k žádnému formování české odnože goascény nedošlo. Tenkrát se chodilo prakticky na všechno bez rozdílu stylu.

Synapsy [2001]První ryze české psytrance parties u nás byly organizovány v roce 1999 dji Marthym a Rawem a jejich přáteli. Začali dělat undergroundové party především v oblasti Ostravy a Havířova a ve stejné době Fluorobotanics vytvořili svoje první plachty. Od té doby se Fluorobotanics stali nedílnou součástí skoro každé české psytrance party a v průběhu let se stali i mezinárodně uznávaní za svoje lyserdelické dekorace. Velký význam pro vývoj české scény měli undergroundové parties ve slovenských Piešťanech organizované skupinou lidí Cosmic Dance. Nebylo to daleko od českých hranic a tak někteří lidé od nás cestovali na jejich akce, kde pocitíli tu neopakovatelnou atmosféru psytrance parties.

Transdrive [2000]Za první české DJe se dají brát Sonic Distortion, kteří vznikli na počátku roku 1998, kdy začali v Praze pořádat malé parties a po celou svou existenci se snaží prosazovat tuto hudbu a kulturu ve své nejčistší formě. Publikum ale nebylo nijak velké, protože lidé se moc nezajímali o něco nového pokud to nebylo podpořeno silnou propagací a o asociacích se slovem trance se už v tomto článku také mluvilo. V roce 2000 na "scénu" vstoupilo sdružení Hedonix a uspořádalo 2 akce v nejlepším pražském klubu Roxy. Nebyly to čistě psytrancové parties, ale nabídli novým lidem možnost zjistit oč vlastně běží. Hedonix v tomto směru pokračovali uspořádáním několika dalších parties s účastí převážně ruských DJs a projektů. Tyto akce byly podporovány standardně velkou promotion, která tak přilákala mnoho nových lidí, ale naštěstí neuvrhla psytrance do mainstreamu.

Shakti [2000]Za zrození české psytrance scény můžeme brát open-air Shakti, který se konal v létě roku 2000. Na tomto místě se asi poprvé sešlo to zásadní jádro současné české scény, přičemž mnoho z těchto lidí nemělo ještě moc povědomí o tomto stylu hudby. Shakti uspořádal bez oficiálního povolení Perplex s podporou Sonic Distortion na vltavském nábřeží pod Starým Městem přímo v centru Prahy. Byla to pevná víra ve věc, která se vyplatila. Více než 600 lidí tančilo až skoro do poledne druhého dne s publikem přihlížejícím tomuto představení z mostu přímo nad akcí.

Fullmoon Camp [2001]V průběhu roku 2001 se scéna začala dále rozšiřovat. Hedonix (který se poté rozdělil na 2 různé promotéry), Sonic Distortion a pár dalších nadšenců uspořádalo mnoho klubových i venkovních akcí, které ostatní neponechávali bez povšimnutí a podporovaly tak mladou, právě zrozenou scénu. Součástí akcí se stal i živý psychedelic VJing, ve kterém se často objevují záběry z dřívějších parties. Do Čech také začali jezdit i hosté ze zahraničí, mezi jinými jmenujme například Parasense, Matt Boom!a, nebo Tromesu.

Důležitou roli v české scéně hrál a hraje internet, díky kterému se šíří zprávy o parties a vůbec celé této kultuře. Na hlavním místě stojí server www.psytrance.cz, který již několik let poskytuje solidní základ a zdroj informací pro všechny, kdo se o tuto scénu zajímají.

Psykovsky [2001]Nesmíme také zapomenout na nové české projekty, které se objevily v průběhu podzimu roku 2001 a začali tak pracovat na české produkci, která se již brzy bude moci plně srovnávat s produkcí zahraniční (alespoň podle prvních kousků, které se zatím od těchto lidí objevily).

Rok 2002 proběhl ve standartních českých měřítkách, což znamená spousta větších i menších parties, v klubech i venku s mírně rostoucím počtem nových psyfreaků, z nichž asi nejvíc vzpomíná na oslavu čarodějnic Witches Valley nebo 2-denní festival Protivín 2.002. Ze zahraničních projektů se tu objevili a svou hudbu zahráli němečtí Rastaliens, francouzský Absolum, ruský Transdriver, dánský Jahbo, švédský Metronome, izraelští Tul & Zoe nebo americký Quadra a také sem přijelo zahrát i mnoho DJs. Tento rok se také nese ve znamení prvních a úspěšných vystoupení českých projektů Gappeq a Mutant Star a kromě nich se objevila i spousta nových mladých DJs, kteří přináší čerstvý vítr do scény, pořádají vlastní malé parties a rozšiřují tak českou psychedelickou základnu. DJs ze Sonic Distortion se vydali do světa a zahráli na parties ve Francii, Německu, Belgii, Holandsku, Maďarsku nebo Španělsku. Tento rok také hodně našich lidí odcestovalo na velké festivaly v jižní Evropě, zejména portugalský Boom Festival, kam se vydal i celý autobus, a nebo na řecký Samothraki Dance Festival. To mělo za následek chvilkový útlum dění v průběhu srpna, ale v září se vše zase vrátilo do starých kolejí. Uvidíme, kam nás tento rok dovedou.

Hlavní subjekty české psytrance scény a kontakty na ně:
Sonic Distortion
(DJ crew and party organizers)
http://sonicdistortion.psytrance.cz
sonicdistortion@centrum.cz

Perplex
(party organizer & psychedelic VJing)
perplex@psytrance.cz
Hedonix
(djs & party organizer)
http://www.hedonix.cz
info@hedonix.cz

Tribal Vision
(psychedelic chill-out crew & DJs)
http://tribalvision.psytrance.cz
slater@psytrance.cz
Fluorobotanics
(lyserdelic decos)
http://fluorobotanics.psytrance.cz
fluorobotanics@centrum.cz Psytrance.cz
(main czech psytrance server)
http://www.psytrance.cz
info@psytrance.cz

 

HARVIE

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat